طرح کلان ملی فناوری| آزمون کیفیت عملکرد موتورهای احتراق داخلی ارتقا یافت

طرح کلان ملی فناوری| آزمون کیفیت عملکرد موتورهای احتراق داخلی ارتقا یافت


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77939
با ساخت دستگاه «هات‌تست»، آزمون کیفیت عملکرد موتورهای احتراق داخلی جدید با قابلیت اعمال بار در انتهای خطوط تولید ارتقا یافت.

این موضوع در موتورهای احتراق داخلی مجهز به توربوشارژ الزامی است. استفاده از موتورهای توربوشارژ در خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروساز کشور در حال گسترش است. به همین دلیل شرکت طراحی و تولید مهندسی ثاقب به این حوزه ورود کرد و دستگاه‌ هات تست را به شکلی کاملا بومی طراحی و تولید کرد. این پروژه در قالب طرح کلان ملی فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

شرکت‌های خودروسازی و موتورسازی داخل کشور با مشکل حاد نقدینگی مواجه هستند و از سفارش دادن دستگاه هات‌تست جدید علیرغم نیاز مبرم، خودداری می‌کنند. در حال حاضر برخی اقلام این دستگاه از خارج کشور خریداری می‌شود که این امر تحت تاثیر تحریم‌های صنعت خودرو ایران، موجب افزایش قیمت دستگاه شده است.

اما محصول این شرکت دانش‌بنیان مطابق نیاز مشتری طراحی و ساخته می‌شود. به همین دلیل مشخصات فنی دستگاه بسیار منعطف و متغییر است. این دستگاه شامل دینامومتر ادی‌کارنت یا الکتریکی است که قابلیت آزمون عملکرد موتورهای احتراق داخلی در بازه گسترده‌ای از سرعت (دور آرام تا دور حداکثر گشتاور) و بار( بدون اعمال بار تا 25% بار کامل) را دارد. با کمک این دستگاه، ایرادهای احتمالی سیستم‌های اصلی موتور حین تست شناسایی و ثبت می‌شود. همچنین محصول تولیدی قابلیت برنامه‌ریزی، تست و کنترل اتوماتیک دارد.

 

رونق بازار داخلی

این محصول مشتریانی از شرکت‌های خودروسازی و موتورسازی، شرکت‌های قطعه‌سازی، آزمایشگاه‌های دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دارد. در حال حاضر نیز بازار اصلی این محصول فقط به داخل کشور محدود می‌شود چون به دلیل تحریم‌های اعمال شده و رقابت شدید با شرکت‌های چینی و هندی، امکان بازاریابی بین المللی و صادرات این محصول وجود ندارد.

 

توسعه اشتغالزایی

این در حالی است که محصول ایران‌ساخت تولید شده کاملا منعطف، متناسب با نیاز مشتری و قیمت رقابتی طراحی و ساخته می‌شود. کیفیت بهتر ارائه تعمیرات و خدمات پس از فروش دستگاه و قطعات مربوطه در مقایسه با شرکت‌های خارجی نیز دیگر مزایای استفاده از این محصول است که 60 تا70 درصد آن بومی‌سازی شده است.

این شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید 10 دستگاه در سال را پیش‌بینی کرده و تا کنون یک نمونه از این دستگاه مطابق نیاز و مشخصات فنی موتورهای تولیدی شرکت قوای محرکه تیوان طراحی و ساخته شده است.

ساخت 10 دستگاه هات‌تست با قابلیت اعمال بار در سال، موجب اشتغال مستقیم 8 نفر در شرکت و کارگاه مونتاژ می‌شود و ساخت هر دستگاه با قابلیت اعمال بار، صرفه‌جویی ارزی 1 تا 5/1 میلیون دلاری به همراه دارد. 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فیلتر بهینه‌ساز احتراق موتورهای درون‌سوز تولید شد
فیلتر بهینه‌ساز احتراق موتورهای درون‌سوز تولید شد
99/02/14 - 08:57
موتورهای کم‌مصرف ساخت داخل صنعت خودروسازی را متحول می‌کنند
موتورهای کم‌مصرف ساخت داخل صنعت خودروسازی را متحول می‌کنند
96/03/17 - 10:56
تجهیزات آزمون موتورهای احتراقی توسط یک شرکت داخلی به تولید رسید
تجهیزات آزمون موتورهای احتراقی توسط یک شرکت داخلی به تولید رسید
95/02/08 - 07:40
بیشتر بخوانیم